Karsten Warholms første sponsor

Fra null til gull

Samarbeidet mellom Karsten Warholm og Jobzone har altså vart siden Karsten var et relativt ubeskrevet blad i 2013 til han satt norsk friidrett på verdenskartet da han ble verdensmester i 400 meter hekk i august 2017. 21-åringen fra Ulsteinvik var dermed første norske mannlige verdensmester i en løpsøvelse. I tillegg fikk han en god del oppmerksomhet i internasjonale medier for det spontane «Skrik»-ansiktet han satte opp etter det fantastiske løpet.

Siden VM-gullet i London har Karsten fortsatt å vise at han er en idrettsutøver å regne med, blant annet med europarekord på 400 meter hekk og verdensrekord på 300 meter hekk innendørs. Under idrettsgallaen 2018 ble han kåret til Årets navn og Årets mannlige utøver, i tillegg til at han fikk Utøvernes pris. Under idrettsgallaen 2019 ble han kåret til Årets forbilde. Han er også utnevnt som «Rising star of the year» av både Det europeiske friidrettsforbundet og IAAF World Athletics Club i 2017.

Felles verdier

I dag er det altså ingen tvil om at satsingen har gitt resultater – og Karsten framhever gjerne det gode samarbeidet med Jobzone.

 – Jeg føler meg veldig hjemme hos dem, og de virker oppriktig interessert i det teamet og jeg får til. Jeg fortsetter gjerne samarbeidet med Jobzone, jeg. Ikke minst fordi vi deler de samme verdiene, sier Karsten og utdyper: – Jeg tror nok at alle kan være enige i verdiene til Jobzone – kvalitet og åpenhet, respekt og raushet, entusiasme og engasjement. Det viktigste er å etterleve og faktisk gjennomføre dem, det er der det ligger. Og der opplever jeg at Jobzone er veldig flinke. De er ekstremt rause og så har de det gøy – akkurat som meg. I tillegg kan vi kjenne hverandre igjen i det å være prestasjonsorientert. 

Det er markedsdirektør Jan-Håvard Graarud i Jobzone helt enig i: – Vi lever i en hverdag der det å improvisere er viktig; vi er styrt av omgivelsene og kundenes ofte akutte behov. Det er mange stoppunkter i løpet av dagen, og utfordringen er å holde konsentrasjonen oppe selv om man blir avbrutt hele tiden. Dette med å holde fokus i en ekstrem prestasjonskultur er noe toppidrettsutøvere kan mye om, og som vi får lære av dem, forteller Jan-Håvard Graarud.

Karsten Warholm og markedsdirektør i Jobzone, Jan-Håvard Graarud under Bislett Games i 2017

Karsten Warholms første sponsor

Jobzone er personlig hovedsponsor til verdensmester på 400 meter hekk, Karsten Warholm. At Karsten er et unikt talent skjønte Jobzone-gründer Tom Rune Graarud og broren hans, markedsdirektør Jan-Håvard, lenge før bildene av Karstens «Skrik»-grimase i London gikk verden over. Graarud-brødrene har selv vært aktive friidrettsutøvere og de følger godt med på det som rører seg på både bredde- og eliteplan. Så har da også Jobzone gjennom flere år støttet barne- og ungdomsidrett i tillegg til flere friidrettsprofiler på toppnivå. 

– Jobzone ble faktisk min første sponsor. Det at de har støttet meg siden jeg ble U18-verdensmester i åttekamp i 2013, har vært viktig. Til å begynne med lurte jeg litt på hva de så i meg, men noe må det ha vært, sier Karsten med smil i stemmen. 

Jobzone kom inn i Karstens idrettsliv mens han var elev ved idrettslinja på Ulsteinvik videregående skole. 

– Det jeg trengte hjelp til, var å investere den ekstreme mengden med tid som kreves for å få resultater innen friidrett. Det fikk jeg med Jobzones hjelp. Takket være deres økonomiske støtte kunne jeg reise på treningsleirer og konsentrere meg om å bli bedre uten å bekymre meg for hva jeg hadde råd til å gjøre og ikke, påpeker Karsten.