Karsten Warholms første sponsor

Fra null til gull

Samarbeidet mellom Karsten Warholm og Jobzone har altså vart siden Karsten var et relativt ubeskrevet blad i 2013 til han satt norsk friidrett på verdenskartet da han ble verdensmester i 400 meter hekk i august 2017. 21-åringen fra Ulsteinvik var dermed første norske mannlige verdensmester i en løpsøvelse. I tillegg fikk han en god del oppmerksomhet i internasjonale medier for det spontane «Skrik»-ansiktet han satte opp etter det fantastiske løpet. 

Siden VM-gullet i London har Karsten fortsatt å vise at han er en idrettsutøver å regne med, blant annet med verdensrekord på 300 meter hekk innendørs i Finland januar 2018. Han har norsk rekord på 400 meter og 400 meter hekk. Under idrettsgallaen 2018 ble han kåret til Årets navn og Årets mannlige utøver, i tillegg til at han fikk Utøvernes pris. Han ble også utnevnt som «Rising star of the year» av både Det europeiske friidrettsforbundet og IAAF World Athletics Club i 2017.

Felles verdier

I dag er det altså ingen tvil om at satsingen har gitt resultater – og Karsten framhever gjerne det gode samarbeidet med Jobzone.

 – Jeg føler meg veldig hjemme hos dem, og de virker oppriktig interessert i det teamet og jeg får til. Jeg fortsetter gjerne samarbeidet med Jobzone, jeg. Ikke minst fordi vi deler de samme verdiene, sier Karsten og utdyper: – Jeg tror nok at alle kan være enige i verdiene til Jobzone – kvalitet og åpenhet, respekt og raushet, entusiasme og engasjement. Det viktigste er å etterleve og faktisk gjennomføre dem, det er der det ligger. Og der opplever jeg at Jobzone er veldig flinke. De er ekstremt rause og så har de det gøy – akkurat som meg. I tillegg kan vi kjenne hverandre igjen i det å være prestasjonsorientert. 

Det er markedsdirektør Jan-Håvard Graarud i Jobzone helt enig i: – Vi lever i en hverdag der det å improvisere er viktig; vi er styrt av omgivelsene og kundenes ofte akutte behov. Det er mange stoppunkter i løpet av dagen, og utfordringen er å holde konsentrasjonen oppe selv om man blir avbrutt hele tiden. Dette med å holde fokus i en ekstrem prestasjonskultur er noe toppidrettsutøvere kan mye om, og som vi får lære av dem, forteller Jan-Håvard Graarud.

Karsten Warholm og markedsdirektør i Jobzone, Jan-Håvard Graarud under Bislett Games i 2017

Karsten Warholms første sponsor

Jobzone er personlig hovedsponsor til verdensmester på 400 meter hekk, Karsten Warholm. At Karsten er et unikt talent skjønte Jobzone-gründer Tom Rune Graarud og broren hans, markedsdirektør Jan-Håvard, lenge før bildene av Karstens «Skrik»-grimase i London gikk verden over. Graarud-brødrene har selv vært aktive friidrettsutøvere og de følger godt med på det som rører seg på både bredde- og eliteplan. Så har da også Jobzone gjennom flere år støttet barne- og ungdomsidrett i tillegg til flere friidrettsprofiler på toppnivå. 

– Jobzone ble faktisk min første sponsor. Det at de har støttet meg siden jeg ble U18-verdensmester i åttekamp i 2013, har vært viktig. Til å begynne med lurte jeg litt på hva de så i meg, men noe må det ha vært, sier Karsten med smil i stemmen. 

Jobzone kom inn i Karstens idrettsliv mens han var elev ved idrettslinja på Ulsteinvik videregående skole. 

– Det jeg trengte hjelp til, var å investere den ekstreme mengden med tid som kreves for å få resultater innen friidrett. Det fikk jeg med Jobzones hjelp. Takket være deres økonomiske støtte kunne jeg reise på treningsleirer og konsentrere meg om å bli bedre uten å bekymre meg for hva jeg hadde råd til å gjøre og ikke, påpeker Karsten.